Station Rijssen.
Dat heb je als spoorwegfotograaf, soms zit het niet mee. Vertrek je met mooi weer uit Noord-Holland op weg naar de Stichting Rijssens Leemspoor, kom je in Rijssen aan, zit het weer minder mee.
Ik zat ook al in een defecte dubbeldekker, dus echt volgens plan aankomen was ook al niet meer mogelijk. Pechdag vandaag dus.
Nou kunnen spoorwegfotografen wel tegen een beetje water, maar de hulpmiddelen die hij gebruikt (camera's enzo) zijn minder H2O tolerant.
Dat werd dus helaas onverrichter zake terug naar huis. Om niet helemaal met legen handen (eigenlijk lege camera) naar huis te gaan heb ik maar wat fototjes geschoten van het station in Rijssen omdat dat niet echt een lelijk gebouw is.
Het station is een KNLS station tweede klasse, gebouwd in 1886 en verhoogd (de zijdelen) in 1912. Het is blijkbaar kort geleden gerestaureerd want het ziet er prima uit.
Het perron aan de kant van het station wordt niet meer gebruikt, het komt niet meer op de borden voor tenminste, en de treinen stoppen alleen op het moderne eilandperron.
Vroeger was het een kruisingsstation van de lijnen Neede naar Hellendoorn en de lijn van Deventer naar Almelo. De lijn van Neede naar Hellendoorn is in de periode 1935-1937 in gedeeltes opgeheven.
Je kan nog zien aan het grote planum dat het een belangrijk station was, maar voor de rest zie je geen overblijfselen meer van de lijn Neede-Hellendoorn.
Tegenwoordig stopt er maar een keer per uur de stopper Deventer-Almelo (In de spits een keer per half uur) welke vreemd genoeg met de ICM (Doorloopkop) wordt gereden terwijl dit geen echt stoptreinmaterieel is.
Voor wat betreft de SRL, deze is ontsnapt aan de fotograaf, maar staat nog steeds hoog op de lijst!
(Met dank aan www.spoorzoeker.nu een www.stationsweb.nl voor de info)
De fotodatabase