De Stichting Rijssens Leemspoor
Vandaag was het een heugelijke dag bij de Stichting Rijssens Leemspoor.
Voor de eerste keer in het bestaan van deze jonge stichting werd het hele traject voor het publiek bereden. De eerlijkheid gebied te zeggen dat het traject met een besloten gezelschap eerder is bereden, maar dit was dus zowel de eerste publieke rit van dit jaar en ook over het hele traject.
Zoals de naam al zegt is de SRL een stichting die in Rijssen zit en met hun 600 mm smalspoorbaan de herrinnering aan het vele smalspoor wat vroeger in Rijssen lag levend houdt. Zoals bij zovele smalspoormusea gaat het hier om een kleine, maar zeer gezellige groep mensen die een bezoekje meer dan de moeite waard maken.
Ondanks het feit dat de regengoden in de ochtend behoorlijk van zich lieten spreken, en iedereen tandeknarsend en nagelbijtend zichzelf afvroeg of het wel een geslaagde dag zou worden klaarde het in de middag snel weer op en stroomden de treintjes vol.
Al met al een geslaagde dag voor vandaag, en om de kosten hoeft u het niet te laten, een retourtje kost slechts 3 euro zodat je je zou gaan afvragen waar ze het dan voor doen!
Een mooie foto van de kruising van twee treinen op de wisselplaats "Het witte veldje". Waar deze naam vandaan komt weet ik niet, maar gezien de ruime hoeveelheid regenwater die naar beneden was gekomen lijkt mij de naam "Het natte veldje" wat toepasselijker.
Vorig jaar was dit nog het eindpunt van de lijn, je stapte in bij de loods en kwam tot hier.
Nu de hele lijn berijdbaar is heeft men de zaak min of meer omgedraaid, het beginpunt is de halte Koerbelt geworden, alwaar men een verrijdbare kassawagen heeft staan.
De reden voor deze ommekeer is dat bij de halte koerbelt een ruime hoeveelheid parkeerplaatsen aanwezig is, en bij de remise wat minder.
Oorspronkelijk is men begonnen de lijn te bouwen vanaf de halte koerbelt, maar de toestemming en subsidie voor de loods kwam veel sneller dan gedacht zodat ze dus vanaf daar zijn gaan bouwen. Zo zijn dus de twee eindpunten naar elkaar toegegroeid.
Ook kon de geheel gerestaureerde loc 4 aan het publiek worden gepresenteerd.
Dit is een Orenstein en Koppel loc uit 1950, een 12 pk locje.
Let vooral op de grote hijsogen welke op de hoeken van de loc zijn geplaatst, dit werd meestal gedaan bij loc die vaak moesten worden verplaatst en op moeilijke plekken reden.
Men kon de loc zo met een hijskraan op het spoor zetten en een dergelijke haken zie je ook veel op mijnloks, zo werden ze namelijk de schachten in gehesen.
Ondanks dat het schilderwerk van de loc het meest opvalt (werkelijk perfect, gaat dat zien !) zit het meeste werk in het reviseren van de aandrijving en de motor, immers dergelijke locs hebben toch wel een fors aantal dienstjaren op de teller in vaak behoorlijk zware omstandigheden.....
Soms kom je als je fotografeert wel eens een leuk detail tegen, zoals dit.
Feitelijk had hier geen waarschuwingsbord moeten staan maar een bord wat een overgang aangeeft.
Blijkbaar vond men dit bij de gemeente passender, of was men door de andere borden heen, wie zal het zeggen.
In ieder geval, de dag was zeer geslaagd, de sfeer is zeer goed bij de SRL en de behoorlijk vochtige sfeer heeft mooie fotos opgeleverd met een wazige achtergrond, een reden om de andere fotos op de database ook eens te bekijken, of nog beter, eens een keer bij de SRL te gaan kijken.
De bereikbaarheid met de auto is prima, met openbaar vervoer wat minder helaas, er komt op weekdagen en zaterdagen wel een bus langs de remise, maar op zon-en feestdagen moet er vanaf station Rijssen gelopen worden. Een beetje doorstapper echter doet dit in een kwartiertje, dus dat is op zich wel te doen.
De koffie in de kantine bij de loods is overigens goed van prijs en prima te drinken, en dat is ook een prima pluspunt !
De fotodatabase