Opstelterrein Beverwijk
Het is een vreemde dag vandaag, oorspronkelijk zou ik naar de GSS gaan voor een zeer uitgebreide fotosessie, maar ik heb deze laten schieten omdat de weermannen van www.weathernews.nl een 70% kans op regen hadden voorspeld.
Dus dan maar andere bezigheden zoeken, en deze vond ik in de familliekring.
Mijn vader wordt op dit moment verpleegd in Heliomare te Wijk aan Zee, dus had ik even tijd voor een extra bezoekje.
En, bijkomend feit was dat ik van de week een nieuwe lens had gekocht (voor de kenners, een Canon EF28-135 IS USM) en omdat de bussen zo fraai op de trein aansluiten aldaar gaf het opstelterrein te Beverwijk een mooie gelegenheid om de lens een te gaan uitproberen.
UIteraard was het in tegenstelling tot wat de weermannen hadden belooft volslagen droog, en iets zegt mij dat het waarschijnlijk in Erlecom ook wel droog is geweest, dus wat moeten de heren wel van mij denken, al dat fraaie smalspoorspul ingeruild voor een erg kaal opstelterrein...
Maar goed, het opstelterrein in Beverwijk is een morbide aangelegenheid, ik kan mij van vroeger wel herrinneren dat er altijd rijen met goederenmaterieel stond, maar het was eng leeg daar, op twee werkkarretjes van een spooraannemer na dan.
En hier dan de leegte in een beeld.
Het rechterdeel van het terrein is niet eens meer te bereiken voor het spoormaterieel omdat de gemeente Beverwijk (of misschien de spoorwegen?) de toerit naar het losperron hebben afgezet met een paar betonnen blokken.
Ik neem aan dat ze dat hebben gedaan om te voorkomen dat het losperron wordt gebruikt als parkeerplaats..
Maar ze hebben de blokken zo dicht bij het spoor gezet dat ik betwijfel of er nog iets langskan.
Of dit veel uitmaakt denk ik niet, het is zeer aannemelijk dat het grootste deel van het terrein binnenkort wordt gesaneerd en dat er een paar bedrijven opkomen, een deel van het driehoekige terrein is al in gebruik door Conexxion, als busgarage.
Het restant van de rest van de sporen, men heeft er een kopspoortje van gelaten, en niet eens de moeite genomen om de wissel uit te bouwen.
Op de achtergrond de busgarage van het bedrijf wat ervoor had gezorgd dat ik een klein half uur kon wachten.
Dit spoor ligt op het gedeelte wat door de betonblokken versperd is.
De wissel links op de foto heeft als fabrikagedatum op de puntstukken 1987 staan, en dat betekent dus dat de wissel na deze datum geplaatst is.
En dat is een stille getuige van hoe snel het goederenvervoer, en in het bijzonder het stukgoedvervoer en wagenladingsvervoer er op achteruit is gegaan.
Het nut van het kopspoortje is minimaal, er kan wellicht een lok op worden geparkeerd, maar dat is onwaarschijnlijk.
Vreemd is ook (zie het sporenplan boven) dat het hele terrein geen enkele mogelijkheid biedt tot omlopen van de loc, dat zal dus moeten gebeuren op het station van Beverwijk, dat daar op zich ook vrij weinig mogelijkheden toe biedt, er is een enkel omloopspoor wat al gebruikt wordt voor de hoogoventreinen.
Rechts ziet u een mooi voorbeeld van een wisselsteller om een hoekje.
Het ziet er allemaal erg geimproviseerd uit, en het knikpunt zit noch aan het spoor vast, noch aan de wisselsteller.
Ik denk niet dat deze combinatie met een erg hoge snelheid bereden kan worden.
De sporen zijn ook erg roestig, op het hele terrein, dus dat zal uberhaupt in de laatste tijd niet meer gebeurd zijn.
Helemaal rechts op de foto zien we nog dat daar de wisselsteller is vervangen door een bromwissel, dit is een handbediende electrische aandrijving welke sinds kort verplicht is door de arbeidsinspectie, het omzetten van handwissels is een te zware bezigheid bevonden, vooral als je als rangeerder er een tiental per dag omzet.
Het is wel een indicatie dat de spoorwegen nog tot kort geleden van plan waren om iets te gaan doen hier.
Op de foto links is het einde van de meest Oostelijke sporen te zien.
Helemaal links op de foto is de inrit van de spoortunnel te zien, en de brug erover is de afslag van de A9 Beverwijk in.
Het is te zien aan deze foto dat ten tijde van de aanleg van deze afslag dit opstelterrein dermate belangrijk werd bevonden om de brug langer uit te voeren zodat de opstelsporen er onderdoor konden gaan.
Nu loopt een van de opstelsporen onder de brug door om vlak daarna te eindigen in een stootblok.
Of de sporen vroeger nog verder doorgelopen hebben en met welk doel weet ik niet, er zit geen bedrijf achter naar mijn weten, maar misschien hebben ze een rol gespeeld bij de aanleg van de Velsertunnel.
Nu ziet het er uit als een onnodig duurdere constructie van de brug.
De Locaalspoor fotodatabase
Alle foto's van deze dag staan in de Fotodatabase. Het zijn er in totaal 14.
Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan.