Het logo van de RTM, welke alle wagens siert. Eens was dit logo te vinden op het smalle spoor van de regio Zuid Holland
Zeeland en een stukje Brabant en was een symbool voor een trambedrijf wat, in tegenstelling tot velen anderen,
vocht om niet ten onder te gaan, maar met de tijd mee wou gaan.
Helaas was het niet de economie maar het water wat het lot van de RTM bezegelde.
|
|
Een duidelijke waarschuwing. Zeker in de tijd dat de telegraafpalen dicht langs het spoor stonden.....
|
|
Een authentieke advertentie om de vakantie te gaan doorbrengen in het tweede leven van een smalspoorwagon.
Nadat het goederenvervoer na de tweede wereldoorlog wat terugviel kwam de directie op het idee een aantal goederenwagens
over te schilderen, van interieur te voorzien en te verhuren als kampeerwagens.
|
|
Bord is er nog wel, spoor is daar volledig verdwenen.
|
|
Elke spoormaatschappij was eens in het bezit van vele van deze waarschuwingsborden...
|
|
Loc nummer 56, een originele loc van de RTM. Zoals alles op deze lijn origineel is van de RTM. Jammer van het deukje,
maar dat verdwijnt bij de volgende revisie wel.
|
|
Lok nummer 54, bij de plaats waar de locks opgestookt worden en van kolen worden voorzien. Wat overigens hier met
een mobiele kraan gaat, en gelukkig niet met de hand.
|
|
Locomotief de Meeuw. Een bijzonder modern en effectief ontwerp. Zouden de andere trambedrijven er ook zo uit hebben gezien
als ze toen nog bestonden?
|
|
Locomotief 'Puttershoek', afgeleid van de oersik. Als je vergelijkt met het origineel zie je gelijkenissen in het frame.
|
|
De 'Reiger' (MABD1602), een motorrijtuig. Dit is een herbouw van een ouder motorrijtuig, maar toch destijds heel erg trendy
aangekleed. Dit laat duidelijk zijn dat de RTM vroeger de strijd niet opgaf en zich wou presenteren als een modern
bedrijf.
|
|
De aandrijving van de 'Meeuw', een dieselmotor plus generator welke de electromotoren in de draaistellen van stroom
voorzag.
De machinist regelt dus de snelheid van de trein met de snelheid van de dieselmotor. Meer toeren, meer stroom, meer kracht
op de wielen. Eenvoudig en zeer effectief. En vergeleken met de directe aandrijving via versnellingsbakken, tandwielen, kettingen
en wat dies nog meer zei betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk.
|
|
Een vooraanzicht van de gerepatrieerde Sperwer, een ander mooi voorbeeld van de moeite welke de RTM destijds deed
om te moderniseren.
Dit stel is na het beindigen van de tramdienst in Oostenrijk terecht gekomen bij de Zillertalbahn. Nadat deze lijn gemoderniseerd
is was het stel overbodig en werdt te koop aangeboden en gekocht door de Stichting.
Wrang detail is dat de Zillertalbahn meerdere keren met opheffing bedreigt is geweest, maar dat steeds het engagement van de
aanliggende gemeenten de lijn heeft gered. Hadden de gemeentes bij ons destijds dezelfde houding gehad dan zouden vele tram en locaalspoorwegen het overleefd hebben.
|
|
Een bellenwagen van de RTM. De naam Bellenwagen, dat is van oorsprong een Engelse brandweerwagen die in WO 2 in grote getalen gemaakt zijn, na de oorlog zijn er vele naar Nederland gekomen als brandweerwagen en zijn er ook enkele tientallen omgebouwd tot autobus, oospronkelijk hadden ze een grote handbediende bel op het dak zitten, vandaar de naam Bellenwagen.
Er staat ook nog een originele gerstaureerde bellenwagen in het brandweermuseum te Hellevoetssluis.
(Met dank aan John de Ruijter, brandweermuseum Hellevoetssluis)
|
|
Overzicht op het spoor, eenvoudig spoor in een zandbedding, net als vroeger! Dit is de bocht voor de remise, die nog net boven de
bomen te zien is.
|
|
Aankomst van een fotogoederentrein, en dit geeft een getrouw beeld hoe het goederenvervoer er uit zag bij de RTM.
|
|
De spoor en wisselbundel voor het eindstation. Ziet er uit alsof de planners een bord spaghetti hebben gebruikt op
een blanco vel papier. Toch wel authentiek en er is een logica voor de s-bocht voor het station. (Hint-> de overweg).
|
|