28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
Museum Stichting voorheen Rotterdamsche Tramweg Maatschappij
De Museum Stichting voorheen Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (Zuid Holland, op Goeree-Overflakkee onder Rotterdam) was naar mijn idee ook een bezoekje waard. Dus ik op weg naar Goeree Overflakkee, wat per OV een lange en ingewikkelde reis is, eerst naar Rotterdam Centraal, dan met de metro naar Spijkenisse en dan met de Bus 104 (en reis van meer dan een uur!) naar de Punt. Eenmaal aangekomen bleek de reis niet voor niets geweest, je kan met een gerust hart zeggen dat de Stichting een prachtige collectie materieel heeft in een zeer goede staat.

Vooral het dieselmaterieel is zeer typisch en uniek in Nederland.

Ook de Museum Stichting voorheen Rotterdamsche Tramweg Maatschappij is bezig met uitbreiden en helaas gaat dat een beetje ten koste van de atmosfeer, maar het idee staat wel goed op poten. Het geheel presenteert het geheel als een echt stukje Zuidhollands trambedrijf, en de omgeving is erg mooi en authentiek, vooral het stuk door de duinen.

Er waren die dag twee lokomotieven onder stoom, en ik heb beide vast kunnen leggen, plus uiteraard de 1602 reiger, welke zich in een topconditie bevindt. Wat ook erg opviel was dat de Stichting over een goed en professioneel gereedschap beschikt, de werkplaats ziet er qua machines compleet uit.

Opvallend is dat het spoor in een zandbedding ligt, wat op zich geen bezwaar is gezien het vrij lichte materieel, maar je ziet soms wel dat het spoor 'leeft', en dat het enigzinds beweegt in het zand.

De prijs van een dagkaart (8 euro) is zondermeer schappelijk te noemen en garandeerd een volle dag tramplezier.
Opmerkingen
Van de leider van de tramwebdiensten op de sites van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik en RTM-Ouddorp,

........Wat het "levende spoor" betreft. Vooral bij de nieuwe en verlegde sporen zie je dat goed. Voor een deel is dat te wijten aan het feit
dat de versteviging door een contrarail in de nieuwe bogen nog niet is aangebracht. Ook de huidige temperaturen zijn er debet aan. Het spoor moet zich nog een beetje zetten.

Klein puntje van kritiek: Ouddorp ligt in Zuid Holland. De grens met Zeeland ligt een paar honderd meter na Port Zélande. Volgend jaar willen we de lijn doortrekken tot de provinciegrens en daarna gaan we met Zeeland in de slag om door te gaan naar het einde van de dam.

Ook de oude RTM lag grotendeels in Zuid Holland. Alleen Schouwen Duiveland is Zeeuws. Van "groep Zeeland" lag het deel Anna
Jacobapolder - Steenbergen zelfs gedeeltelijk in Noord Brabant. De groepen Hoekse Waard en Voorne-Putten lagen geheel in Zuid Holland........

Marcel Vos.
Impressies van de Stichting v/h RTM
Het logo van de RTM, welke alle wagens siert. Eens was dit logo te vinden op het smalle spoor van de regio Zuid Holland Zeeland en een stukje Brabant en was een symbool voor een trambedrijf wat, in tegenstelling tot velen anderen, vocht om niet ten onder te gaan, maar met de tijd mee wou gaan. Helaas was het niet de economie maar het water wat het lot van de RTM bezegelde.

Een duidelijke waarschuwing. Zeker in de tijd dat de telegraafpalen dicht langs het spoor stonden.....

Een authentieke advertentie om de vakantie te gaan doorbrengen in het tweede leven van een smalspoorwagon. Nadat het goederenvervoer na de tweede wereldoorlog wat terugviel kwam de directie op het idee een aantal goederenwagens over te schilderen, van interieur te voorzien en te verhuren als kampeerwagens.

Bord is er nog wel, spoor is daar volledig verdwenen.

Elke spoormaatschappij was eens in het bezit van vele van deze waarschuwingsborden...

Loc nummer 56, een originele loc van de RTM. Zoals alles op deze lijn origineel is van de RTM. Jammer van het deukje, maar dat verdwijnt bij de volgende revisie wel.

Lok nummer 54, bij de plaats waar de locks opgestookt worden en van kolen worden voorzien. Wat overigens hier met een mobiele kraan gaat, en gelukkig niet met de hand.

Locomotief de Meeuw. Een bijzonder modern en effectief ontwerp. Zouden de andere trambedrijven er ook zo uit hebben gezien als ze toen nog bestonden?

Locomotief 'Puttershoek', afgeleid van de oersik. Als je vergelijkt met het origineel zie je gelijkenissen in het frame.

De 'Reiger' (MABD1602), een motorrijtuig. Dit is een herbouw van een ouder motorrijtuig, maar toch destijds heel erg trendy aangekleed. Dit laat duidelijk zijn dat de RTM vroeger de strijd niet opgaf en zich wou presenteren als een modern bedrijf.

De aandrijving van de 'Meeuw', een dieselmotor plus generator welke de electromotoren in de draaistellen van stroom voorzag. De machinist regelt dus de snelheid van de trein met de snelheid van de dieselmotor. Meer toeren, meer stroom, meer kracht op de wielen. Eenvoudig en zeer effectief. En vergeleken met de directe aandrijving via versnellingsbakken, tandwielen, kettingen en wat dies nog meer zei betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk.

Een vooraanzicht van de gerepatrieerde Sperwer, een ander mooi voorbeeld van de moeite welke de RTM destijds deed om te moderniseren. Dit stel is na het beindigen van de tramdienst in Oostenrijk terecht gekomen bij de Zillertalbahn. Nadat deze lijn gemoderniseerd is was het stel overbodig en werdt te koop aangeboden en gekocht door de Stichting. Wrang detail is dat de Zillertalbahn meerdere keren met opheffing bedreigt is geweest, maar dat steeds het engagement van de aanliggende gemeenten de lijn heeft gered. Hadden de gemeentes bij ons destijds dezelfde houding gehad dan zouden vele tram en locaalspoorwegen het overleefd hebben.

Een bellenwagen van de RTM. De naam Bellenwagen, dat is van oorsprong een Engelse brandweerwagen die in WO 2 in grote getalen gemaakt zijn, na de oorlog zijn er vele naar Nederland gekomen als brandweerwagen en zijn er ook enkele tientallen omgebouwd tot autobus, oospronkelijk hadden ze een grote handbediende bel op het dak zitten, vandaar de naam Bellenwagen. Er staat ook nog een originele gerstaureerde bellenwagen in het brandweermuseum te Hellevoetssluis. (Met dank aan John de Ruijter, brandweermuseum Hellevoetssluis)

Overzicht op het spoor, eenvoudig spoor in een zandbedding, net als vroeger! Dit is de bocht voor de remise, die nog net boven de bomen te zien is.

Aankomst van een fotogoederentrein, en dit geeft een getrouw beeld hoe het goederenvervoer er uit zag bij de RTM.

De spoor en wisselbundel voor het eindstation. Ziet er uit alsof de planners een bord spaghetti hebben gebruikt op een blanco vel papier. Toch wel authentiek en er is een logica voor de s-bocht voor het station. (Hint-> de overweg).

De fotodatabase
Nu er genoeg ruimte op de server is zijn alle foto's op de site te plaatsen. Omdat de 'gewone' site wat meer journalistiek vormgegeven gaat worden en wat verder weggaat van een pure rij foto's is er voor alle foto's een aparte doorzoekbare database gekomen.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan.