De MBS
Laat in het jaar, op 17 oktober precies te zijn, heeft de MBS de najaarsstoomdagen gehouden.
Het is een gigantisch spektakel waarbij men alles wat kan rijden laat rijden, inclusief het goederenmaterieel.
Vooral dat laatste was zeer interessant, want ik had nog geen fotoś van de 451, terwijl dit toch een mooie en bijzondere loc is. Die schade heb ik dus fijn ingehaald op een donkere zondag in oktober.
Groot nadeel was dat het niet echt zonnig weer was, en het die ochtend zelfs geregend had. Er hing een hoop vocht in de lucht en samen met de donkere dag maakte dat het fotogrageren erg moeilijk. Dat betekent hoge ISO waardes, lichte ruis in de foto's (alhoewel dat best meevalt als je de foto's niet op 100% vergroting gaat bekijken) en wat sombere plaatjes met een licht mistige achtergrond.
Geheel in tegenspraak met de eerdere series heeft het bijna een week geduurd voordat de foto's online gingen omdat de fotograaf (Ik dus) enige probleempjes in de prive sfeer moest incasseren.
Echter, onder het motto "Beter laat dan nooit" dan nu de reportage over de najaarsstoomdagen van de MBS.
Dit is loc 5, volgens sommigen een van de mooiste locs van de MBS.
Officieel is deze Duitse loc er een van het type ELNA, dat is een serie standaard ontwerpen voor kleine locs voor privespoorlijntjes in Duitsland.
Door het gebruik van standaardonderdelen verwachtte men een makkelijker onderhoud. Dit was eigenlijk ook ingegeven door het toenmalige Duitse leger, die in die tijd bij inbeslagname van locs in oorlogstijd liever te maken had met een paar standaardtypes dan een enorme hoeveelheid verschillende locs van redelijke ouderdom.
Ondanks het zeer goede en degelijke ontwerp van deze serie (of misschien wel dankzij..) is de ELNA loc niet het succes geworden wat men gehoopt had, ze waren gewoon te duur in vergelijking tot de standaard ontwerpen van de diverse fabrieken, en ook toen al hadden de kleinere locaalspoorlijntjes in Duitsland het zeer krap en was de aanschaf van een goede tweede hands machine een betere keus.
Loc 5 is pas enkele jaren geleden weer rijvaardig gemaakt en heeft daarvoor lang stilgestaan.
Aan de andere kant van het spectrum zien we voertuigjes zoals deze, ze werden gebruikt voor inspectieritten en om werklieden te vervoeren.
Voor een ploeg van een paar man die alleen maar klein onderhoud aan de spoorlijn ging plegen, zoals bijvoorbeeld het snoeien van bomen en struiken, was het natuurlijk een beetje overdreven om een hele trein te laten rijden.
Vandaar dat dergelijke goedkope karretjes beter voldeden.
Achter de motordraisine staat een pompwagen, die is natuurlijk kwa brandstof nog goedkoper.
Het lijkt erg eenvoudig om met een pompwagen het spoor op te gaan, maar het is zwaarder dan het lijkt. Bij de SRL staat een pompwagen die op verzoek soms wel mag worden gebruikt, en de vrijwilligers daar proberen altijd te gokken hoe ver de gasten komen met het wagentje. Meestal tot de eerste bocht overigens......
Helaas wordt er in Nederland weinig gereden met dergelijke voertuigen, maar het zou wel leuk zijn als het een keer wel gebeurde.
Hier ging het mij in de eerste instantie om, loc 451 van de NS.
Deze serie is in 1956 gebouwd door Werkspoor om dienst te doen op de diverse locale tramlijnen in het Westland en in Friesland en in de rangeerdienst.
De lokomotieven van de serie 2200/2400 waren te zwaar en te groot voor deze lijnen, dus was het zinvol om deze locs aan te schaffen.
Toen de meeste tramlijnen gesloten werden rond 1965 heeft men de locs nog gebruikt voor rangeerdiensten, maar men heeft omdat het een kleine serie was de meeste locs in de zeventiger jaren afgevoerd.
Aleen de 451 is gered door de MBS, hij is rechstreeks van de NS naar de MBS gegaan.
Op de foto komt hij net het station van Boekelo binnenrijden met een kort goederentreintje.
Het Spoorwegmuseum in Utrecht gaat verbouwen.
En de directie is creatief genoeg om zich te realiseren dat het de goedkoopste oplossing is om het museummaterieel onder te brengen in de loodsen van de diverse museumlijnen in Nederland.
Zo staat de SS13 uit 1864 bij de MBS in Boekeloo, vergezeld door de Nestor en een paar rijtuigen van die tijd.
Dat betekent voor de spoorwegfotograaf een uitgelezen kans om het materieel van het Spoorwegmuseum eens goed te kunnen fotograferen. Het was in het museum zelf wat moeilijker door de beperkte ruimte en de niet optimale lichtcondities. Ook is het een feit dat het spoorwegmuseum wat beperkingen oplegt aan fotografen.
Grappig detail: Dit is een sneltreinloc die waarschijnlijk nooit in Boekelo is geweest in de actieve dienst. Ander detail: De jaartallen op de tender en loc verschillen, de loc is van 1864, de tender van 1863. Het is heel goed mogelijk dat loc en tender niet bij elkaar horen, maar later gewisseld werden.
De loc is overigens wel rolvaardig, gezien de verse vetresten op de lagers en cylinders. Jammer dat hij nooit meer op eigen kracht zal rijden, het was een zeer bijzondere attractie geweest.
De fotodatabase
Om alle foto's te kunnen bekijken zult u zich moeten begeven naar de fotodatabase. Er wachten 63 fotos op u van de MBS
Klik op deze regel om alle foto's te kunnen zien.
Of klik op deze regel om naar de site van de MBS te kunnen gaan.