28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
SHM Weekend van het nieuw
Aangezien ik de SHM al een jaar niet meer gefototerrorioseerd had, en er een leuk kader was (weekend van het nieuw, plus de schistrabus) leek het mij leuk de SHM weer met een bezoekje te vereren.

Het feit dat de loods in Zwaag open stond speelde ook mee trouwens, hier staat het dieselmotorrituig van de WSM te wachten op verdere restauratie, plus twee stoomlokomotieven in een bepaalde staat van restauratie.

En niet te vergeten het feit dat alles wat bij de SHM los en vast zat in bedrijf was, hetgeen een paar leuke sfeerplaatjes opbracht.

Bijkomend voordeel is dat de SHM, zeker in vergelijking met de andere spoormusea, praktisch om de hoek ligt bij mij. Gekoppeld aan het feit dat ik zeer geinteresseerd ben in oud trammaterieel maakt dit dat ik elke jaar wel even een evenement van de SHM met een bezoek vereer. Iets wat meer mensen zouden moeten doen.

Helaas was het een bewolkte dag, en de foto's zijn dan ook enigszinds bewolkt alhoewel de zon zo af en toe doorkwam.
Foto's van de Stoomtram Hoorn Medemblik
Dit is een van de verborgen schatten van de SHM, de railbus van de WSM (Westlandse Spoorweg Maatschappij). De railbus is wel kwa frame gerestaureerd, en de motor is ook al in orde, maar tot nu tot heeft de prioriteit ontbroken om de restauratie af te maken. Datum van indienststelling is tot nu toe nog niet zeker.....Maar de railbus zelf is voor het nageslacht beaard op deze manier.
Dit is een van de twee bewaard gebleven rijtuigen van de GoTM, de Gooise Tramweg Maatschappij. Samen met loc 18 is er dus een origiginele gooise tram op de baan te zetten.
Dit is naar mijn weten de enige bewaard gebleven loc van de GoTM, loc nummer 18. Gered van de sloper door bij een suikerfabriek rangeerdienst te verrichten en daarna terecht gekomen bij de SHM.
Dit is loc 30, een van de twee bewaard gebeleven locs van de gasfabriek Rotterdam. De andere loc ligt nog in onderdelen in de loods in Zwaag, maar men had wel de wens om ook deze weer op te bouwen omdat men het prettige, sterke en goed te bedienen locs vond.
Loc 5 is een rangeerloc uit Terneuzen. Een typisch La Meuse ontwerp met een plat en compact uiterlijk. Dit is een van de locs die de meeste kilometers maakt omdat hij erg sterk is en goed loopt.
Dit is de enige loc die bewaard gebleven is van de LTM, en heeft overleefd op een industrieterrein in Duitsland alvorens door de SHM ontdekt te worden. De loc is kortgeleden volledig gerestaureerd en in de originele staat teruggebracht.
Dit is een van de oostenrijkse rijtuigen, na de oorlog in Oostenrijk gebouwd op ondertsellen van veel oudere rijtuigen. Op het moment dat de meeste museumspoorlijne in de jaren 60-70 opgericht was stonden deze rijtuigen te koop voor een prikkie dus was dat de aangewezen manier om aan rijtuigen te komen. Je ziet ze bij veel meer museumbedrijven in Nederland daardoor.
Dit was een van de attracties tijdens de dagen, een bus die door middel van een paar onderstellen op rails kon rijden, en door ze los te koppelen ook op de weg kon. Toch waren ze niet zo'n daverend succes in Duitsland dus heeft dit concept zich niet doorgezet.
Het station van Twisk, een voorbeeld van een restauratie di niet direct op spoor staat, maar wel belangrijk is om de indruk weer te geven van hoe het spoorvervoer er vroeger uitzag. Gerestaureerd via een complex subsidiepakket met hulp van diverse vakscholen. (stageprojecten)
Vanaf de brug bij het station Hoorn krijg je een mooi overzicht over het hele terrein met de reeds dampende locs.
De fotodatabase
Bekijk alle gemaakte foto's van deze sessie via de Locaalspoor fotodatabase. Er wachten maar liefst 126 foto's op U.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan.