Station Schin op geul vanaf het kopspoor. Vroeger vertrokken hier de Dieseltreinstellen naar Kerkrade over Simpelveld.
Misschien binnenkort weer?
|
|
Station Schin op geul. Rechts in het station is het ZLSM loket waar men kaartjes kan kopen. Achter het Station zijn de
perrons van de NS.
|
|
Kopspoor in schin op geul. Het is net genoeg om een lok te laten omlopen. Hier is er geen verbinding meer met het Nederlandse
spoorwegnet. Wat niet zo'n probleem is omdat deze er nog wel is bij Kerkrade.
|
|
Railbus langs het perron in Schin op geul. Deze railbussen komen uit Duitsland waar ze in de 50er jaren werden gebouwd
om op zijlijnen een financieel sluitende exploitatie te hebben. Tot die tijd reden er op de zijlijnen nog getrokken
treinen met soms nog stoomtractie, welke een erg dure vorm van exploitatie was voor het geringe rijzigersaanbod.
|
|
Interieur van de railbus. Let even op de 2+3 indeling waardoor er meer mensen in een relatief kort voertuig kunnen.
Het rijgedrag is wat je van een dergelijk 2-assig voertuig zou verwachten. Hobbelig op zijn minst.
|
|
Stuurstand railbus. Het bedieningspaneel kan worden afgesloten met een rolluikje.
|
|
Detail railbus. De asophanging. Eenvoudiger kan het niet.
|
|
Station Eys. Het is nu in partikuliere handen, maar zeer fraai gerestaureerd.
|
|
Overzicht station Simpelveld. De perronkap aan het gebouw liep vroeger veel verder door naar rechts. Vroeger toen de mijnen
nog open waren was dit een heel druk knooppunt met vele reizigers en goederentreinen.
Op het laatst stopte de trein naar
Kerkrade er zelfs niet meer, het goederenvervoer was toen allang ter ziele.
|
|
Simpelveld - Stationsschild.
|
|
Simpelveld - DEIII. Dit voertuig wordt in de toekomst weer rijvaardig gemaakt en zal dan ook op de lijn gaan rijden.
Voorlopig is het volgekladderd door lokale vandalen die blijkbaar geen enkel respect hebben voor museummaterieel.
Alhoewel een extra laklaagje wel extra bescherming biedt tegen roest.....
|
|
Simpelveld - DEIII.Detail van de koppeling.
|
|
Simpelveld - Persluchtlocomotief en kolenkarren op perron. Deze vehikels werden in de mijnen gebruikt omdat een
dieselmotor niet kan wegens de uitlaatgassen.
|
|
Simpelveld - Waterkolom.
|
|
Simpelveld - Pullmanrijtuig aan het perron te Simpelveld.
|
|
Simpelveld - loc 1040 Schuin vooraanzicht. Let op de sneeuwschuivers welke eigenlijk in Nederland niet nodig waren.
De cijlinders bevinden zich binnen het frame, zo was het drijfwerk minder gevoelig voor bomen en struiken die langs
de baan groeien in Zweden.
|
|
Simpelveld - loc 1040 vooraanzicht. Deze lok is afkomstig van de Zweedse reserve, deze werden in loodsjes in het binnenland
achter de hand gehouden om tijdens een oorlog over voldoende tractie te beschikken omdat Zweden anders afhankelijk is
van kwetsbare olieimport. Na het beindigen van de koude oorlog kwamen deze zeer goed onderhouden machines in de verkoop.
|
|
Kenmerken loc 1040, keurplaat stoomwezen. Let op de vrij lage asdruk wat aangeeft dat deze machine eigenlijk geen
hoofdlijnmachine is maar meer geschikt is voor zijlijnen. Ondanks het feit dat in Scandinavie langere tijd spoorwegen werden
gebouwd die een veel lichtere asdruk toelieten dan de bij ons in Nederland gebruikelijke 18, 20, of zelfs 22 ton.
|
|
Simpelveld - Naamplaat loc 1040
|
|
Simpelveld - De k1 rijtuigen. Deze rijtuigen komen uit Belgie alwaar de spoorwegen zich in een financieel
wat zwakkere status bevinden waardoor men langer rondrijdt met oudere rijtuigen.
Dit biedt natuurlijk interessante mogelijkheden voor de diverse Museumbedrijven en is weer eens wat anders dan
de Oostenrijkse 2-assige rijtuigjes die je her en der ziet.
|
|
Het logo van de ZLSM op een van de K1 rijtuigen.
|
|