28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
De Stoomtrein Valkenburge Meer.
Het fotoseizoen is bijna ten einde en de NSS te Valkenburg (dat ligt in Zuid-Holland vlak bij Leiden) was nog niet met een bezoek vereerd. Waarom weet ik niet, want smalspoor is toch mijn zwak.

Met enige twijfel in mijn schoenen, ik wil het liefst dermate veel zon dat de mussen levend van het dak worden geroosterd, ging ik op weg naar Valkenburg op een bewolkte maar droge dag.

Bereikbaarheid met openbaar vervoer is prima, vanaf station Leiden CS gaat er een keer in het half uur een bus (lijn 43) en deze stop vlakbij de remise. Stap uit op de halte 'Haagse schouw', of liever gezegd, de eerste halte na de brug over het kanaal.

Het was geen teleurstelling kan ik wel zeggen. De NSS ligt riant gelegen aan een zandafgaving in vergevorderd stadium. Aan de ene kant zijn ze nog aan het zandzuigen, aan de andere kant heeft het gebeuren al het uiterlijk van een recreatiemeer.

Het liefst zouden we zien dat de zandzuigers uitgezogen waren, dan kon de NSS immers het hele meer rond varen, maar dat schijnt niet voor 2005 te gebeuren. Op het ogenblik slingert het lijntje zich tussen twee eindpunten langs de kant van het meer heen en weer, met heel erg veel spannende bochtjes ertussen. De remise ligt tussen de twee eindpunten in.
Impressies van de Stoomtrein Valkenburge Meer.
Beide locs bij de remise voor het perron, vanaf de overkant genomen.
De sfeer is geweldig bij de SVM, het is niet moeilijk om dit soort plaatjes te schieten. Het geeft bijna een GTM sfeertje, welke de SVM gezien de nieuwbouwplannen ook wil nastreven.
Loc Sandra, een prachtig gerestaureerde loc uit de (grote) collectie.
Loc IJsseloord, een wat zwaardere loc uit de collectie. De SVM reedt die dag met twee locs.
Deze foto toont trouwens niet de remise maar een loods aan een van de eindpunten. Helaas is deze niet voor het publiek toegangkelijk dus heb ik geen idee wat er in staat.
Het grootste gedeelte van de lijn is nog gelegd met echt aannemersspoor, dat zijn iele rails gelast op gebogen stalen dwarsliggers, maar men is al bezig de zaak aan het herleggen met zwaardere rails en houten dwarsliggers. Dit omdat het oorspronkelijke spoor eigenlijk te licht is voor de vrij zware wagons en de grotere locomotieven, en omdat het aannemersspoor al behoorlijk versleten is. De foto rechts toont het nieuwe spoor. Op de foto linksonder nog een voorbeeld van het oude spoor,
De NSS is een stichting in beweging, en de plannen zijn er (er waren al maqeuttes en tekeningen te zien) om de halte voor de remise om te bouwen tot een volledig meersporig station inclusief een nabouw van een GTM station en enkele loodsen voor het materieel. Dit is de halte tegenover de remise in de huidige situatie. Grappig was dat alles op het perron los stond, de banken en borden gingen na de rijdag weer naam binnen. Conclusie: Vandalen hebben geen respect voor een museumbedrijf.
Bij sommige foto's kon je al duidelijk zien dat het geheel een GTM achtige sfeer begint te krijgen, mede dankzij de mooie authentiek uitziende wagons.
Binnen in het museum staat een indrukwekkende hoeveelheid smalspoormaterieel en een aantal zeer fraaie diorama's.
Pronkstuk is natuurlijk het GTM stel bestaande uit de loc 'Silvolde', een personenrijtuig en een goederenrijtuig.
Helaas is de expositieruimte wat aan de krappe kant, dus fotograferen was een hele toer.
Men reed die dag met de locomotief 'Marijnke' en de locomotief 'IJsseloord', waarbij de laatste rit in dubbeltractie werdt gereden. Mooie foto's derhalve. Typisch geval van fotogravengeluk is het feit dat beide lokjes synchroon lopen, de drijf- en koppelstangen hebben exact dezelfde positie.
De Locaalspoor fotodatabase
Nu er genoeg ruimte op de server is zijn alle foto's op de site te plaatsen. Omdat de 'gewone' site wat meer journalistiek vormgegeven gaat worden en wat verder weggaat van een pure rij foto's is er voor alle foto's een aparte doorzoekbare database gekomen.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan.