Loc 5, een lokomotief uit de Elna serie. Dat is een serie lokomotieven die enkele jaren voor de tweede werledoorlog ontworpen is
als standaard-serie voor de diverse prive lijntjes in Duitsland. Doel was een standaard onwerp wat standaard onderdelen gebruikte,
dus dat zou betekenen dat het onderhoud goedkoop kon zijn. Minder fraai kantje was dat het duitse leger dan, als zij materieel
in beslag nam voor de oorlogsvoering, deze voordelen ook kon genieten. Helaas bleken deze loks toch aan de dure kant vergeleken
met de standaardontwerpen van de diverse fabrikanten, dus een gigantisch verkoopsucces was het niet.
|
Deze locomotief is speciaal ontworpen als rangeerlok op de diverse industrie emplacemeneten. Tevens is de loc eenvoudig gebouwd dus
gunstig geprijst. Speciaal detail is de verticale ketel, dus de lok kon kort gehouden worden. Dit was ook een voordeel op de
diverse krappe en kleine emplacementjes.
|
De gastlok van de SGB te Zeeland, de Bison. Deze lokomotief is gebouwd door de Belgische firma 'La Meuse' te Luik, en heeft
ook de typische kenmerken van een La Meuse lok zoals het vrij lage en platte dak, de vierkante raampjes en het compacte
uiterlijk. Grappig genoeg rijden er bij meerdere Museumbedrijven locomotieven van La Meuse rond.
|
Ook deze machine is onmiskenbaar een La Meuse ontwerp, maar dan tweeassig.
|
Lok 3 is een Duitse T3. Een ontwerp van de Pruissische Spoorwegen rond de eeuwisseling en in behoorlijk grote aantallen gebouwd
door diverse bedrijven, ook voor prive spoorlijntjes. Eigenlijk is de T3 de locaalmachine van Duitsland geweest, en zijn er
van deze loc ook nog een redelijk aantal overgebleven.
|
Dit is een oersik, een van de eerste series rangeertractoren van de NS. Een bijzonder object, helaas niet rijvaardig.
|
Ook deze loc staat, in afwachting van een revisie, opgeslagen in de loods te Boekelo.
|
Dit is een locaalspoorwegloc gebouwd door Backer en Rueb te Breda. Ook deze firma had een typisch ontwerp waar vooral
de afgeronde ramen in het oog sprongen. Backer en Rueb bouwde overigens buiten lokomtieven ook diverse stationaire
en mobiele stoommachines en daarbij zelfs enkele stoomgemalen! De kwaliteit van deze firma was hoog aangeschreven destijds.
|
Een sik buiten dienst. Nadat deze sik vele jaren had gerangeerd bij de MBS behoefte zij een grote restauratie. Op het moment
heeft de MBS wel genoeg rijvaardige diesellocs, maar helaas geen oneindig budget zodat deze lok in de loods van Boekelo
staat opgeslagen in afwachting van betere tijden.
|
De draaischijf te Haaksbergen.
|
De locloods te Haaksbergen, hier staan alle dienstvaardige loks in, klaar om opgestookt te worden en uit te rijden. Vandaag
was de locloods leeg, en alle loks reden, wat ook de reden was dat ik de tocht naar Haaksbergen heb gemaakt.
|
De kolenkraan te Haaksbergen en de stapel kolen ernaast. Onmisbaar tegenwoordig, omdat de arbeibsinspectie niet meer toelaat
dat zware manden of emmers met kolen met de hand in de lok worden gekiept..
|
De watertoren te Haaksbergen, Interessant is overigens dat de watertoren van Haaksbergen een replica is van een vroeger bestaande watertoren in Boekelo. (Dank aan Dhr F. Noordink voor deze info). Deze watertoren maakt de authentieke
ambience compleet in Haaksbergen. En is natuurlijk handig bij het bewateren van de loks...
|
Het loket in het station van Haaksbergen. Een aardige meneer verkoopt je hier een kaartje voor de rit naar Boekelo.
|
Het overweghuisje even voor Haaksbergen, vanaf hier worden de overwegbomen naar beneden gelaten.
|
Het traject naar Haaksbergen gezien vanaf station Boekelo, de lijn is kaarsrecht ! Aangezien de meeste slijtage aan de wielen
en het spoor optreedt in de bochten is dit dus een onderhoudsvriendelijk traject.
|
Oude loodsen op het station van Boekelo, niet meer in gebruik, maar wel sfeerbepalend.
|
De loods te boekelo, die gebruikt wordt voor het stallen van divers materieel. Het is een moderne stalen loods met
een bakstenen voorkant, een prima compromis tussen prijs en uitstraling.
Ik heb wel eens een opmerking gezien op het internet waarin iemand zijn afkeur uitspreekt over het feit dat het maar een
goedkoop gebouwtje is met alleen een gemetselde facade, maar ik vind dat men terecht voor het haalbare heeft gekozen,
en als je alles 100% authentiek of origineel wilt hebben, dan ben je gouw de weg kwijt, ik bedoel, het gros van de loks
heeft een nieuwe -gelaste- ketel. Zou dat dan ook maar weer een geklonken ketel moeten zijn?
|
De trots van de MBS, de drieassige rijtuigen die een authentiek beeld geven van het vervoer vroeger.
De rijtuigen hebben ze jaren geleden uit Belgie gehaald. Uit een lange rij rijtuigen hebben ze de 4 beste rijtuigen uitgezocht met een daarbij horende bagagewagen. 2 van deze rijtuigen zijn rijvaardig. (1 is origineel en de ander is gerestaureerd) en in Boekelo wachtten 2 rijtuigen + bagagewagen op restauratie. (Met dank aan Jacques Detmar van de MBS voor de informatie)
Qua uiterlijk lijken ze sterk op de couperijtuigen die in Nederland hebben rondgereden.
|
En een staatsspoor bagagewagon. Rijdt in dezelfde stam als de rijtuigen hierboven.
|
Een fraai gerestaureerde goederenwagon in een opvallende kleur!
|
En dan de verplichte Oostenrijkers, door vele beginnende museumbedrijven aangeschaft omdat ze bijna voor een dumpprijs
te koop waren en men niet beschikte over voldoende gerestaureerd Nederland materieel. Om een een of andere reden
vindt ik ze gewoon of zelfs lelijk, en eigenlijk horen ze niet in Nederland thuis, alhoewel er wel materieel is geweest
wat er op lijkt in Nederland.
|