28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
Het Decauville Spoorweg Museum
Tsja, dat heb je als webdesigner. Krijg je opeens een mailtje dat er nog een smalspoormuseum is, en wel in het infanterie museum te Harskamp.
Harskamp ligt vlak boven Ede, en is gelukkig uitstekend te bereiken per openbaar vervoer (Lijn 110 vanaf Ede-Wageningen).

Het mailtje was afkomstig van Arnoud, een van de vrijwilligers die het museum runt. Eigenlijk is het museum nog niet helemaal klaar, en is er nog een hoop in de opbouwfase, maar ze hadden twee rijdagen in het museumweekend.

De stichting welke het museum beheert heet officieel Stichting tot Behoud van Smalspoor Materieel - SBSM, het Museum in oprichting het Decauville Spoorweg Museum, en ze zijn dus gevestigd in het ISK museum, het Infanterie schietkamp museum.

Het museum zelf, door de vrijwilligers meer een collectie genoemd, is ondanks de opbouwfase een interessant gebeuren, en het is heerlijk om te horen hoe de oude diesellocjes pruttelen. Zo te beoordelen zijn de motoren van voor de tijd dat dieselmotoren snel liepen.

De interesse van het publiek was enorm, de treintjes zaten goed vol. Ook reden er een paar goederentreintjes rond welke een indruk gaven hoe het vervoer per smalspoor zich voltrok in een verre verleden tijd.

Tijdens een gesprek met Arnoud kwam naar voren dat de vaste ploeg vrijwilligers vrij klein was, en dat de insteek van de groep moest worden gezocht in de hobbysfeer en het verzamelen van het materieel, en dat met niet al te commercieel wilde denken om het leuk te houden.

Blijkbaar vatten de heren de hobby serieus op en hebben zij intussen een brede collectie materieel welke een duidelijke indruk geeft van het industrieel, agrarisch en militair smalspoor.

Tevens was men bezig om aan het eindpunt van de lijn een museum aan het bouwen rond een authentieke smalspoorloods welke afkomstig was van de vroegere smalspoorlijn van de kazerne.

Ik zou zo zeggen, hou de site van deze groep in de gaten voor de rijdagen, een bezoek is meer dan de moeite waard. Tot die tijd, geniet van de foto's!
Impressies van het Decauville Spoorweg Museum
Zoals al gezegd, het Decauville Spoorweg Museum deelt de ruimte met het infanteriemuseum. De naam Decauville is gekozen vanwege de franse firma Decauville, welke een pioniersrol heeft gespeeld op het gebied van de ontwikkeling van het veldspoor.
Overzicht over de werkplaats. Normaal is deze niet toegangkelijk voor het publiek, dit is waar het materieel wordt opgeknapt en rijvaardig wordt gehouden.
Kijkje in de werkplaats zelf. Er wordt zo te zien vaak gewerkt!
De romney loods waar het materieel waar niet aan wordt gewerkt wordt opgeslagen. Ook helaas normaliter gesloten voor publiek.
Typisch voorbeeld van een smalspoorloc welke in grote aantallen vroeger werdt gebruikt in diverse industrien zoals steenbakkerijen, waar ze de klei van de put naar de fabriek vervoerden, of werden gebruikt in tijdelijke lijntjes voor bijvoorbeeld de aanleg van een weg.
Een Engels loc van de firma Ruston and Hornsby, de best bewaard gebleven loc van de collectie.
Een Jung locomotief voorzien van een kap ter bescherming van de machinist tegen het weer. Het gebeurde redelijk vaak dat een loc die gekocht was als open loc door de eigen werkplaats van het bedrijf werd voorzien van een kap.
Een voorbeeld van houtvervoer via smalspoor. Er werd in bosrijke gebieden veelal gebruikt gemaakt van smalspoor voor de afvoer van het gekapte hout. De voordelen van smalspoor waren duidelijk, het is in de eerste plaats gemakkelijk aan te leggen en te verplaatsen, en door de stalen rails wordt het gewicht van de trein verdeeld zodat de trein vrij zware dingen kon vervoeren zonder weg te zakken. Om exact dezelfde reden werd smalspoor ook veel gebruikt bij de turfwinning.
De historische smalpoorloods. Staat op de monumentenlijst.
Een sfeerfoto van een smalpoortreintje in een natuurlijke omgeving.
En zo werden de mensen die dag vervoerd. Op de bank. Helaas zijn de ongeveerde onderstellen in combinatie met de harde banken niet vriendelijk voor het zitvlak, maar leuk is het wel. En historisch verantwoord. Vroeger werden de arbeidslieden vaak op deze manier vervoerd naar de plaats van arbeid.
Een van de voorbeelden van de flexibiliteit van smalspoor. Geen zin om een boom om te kappen? Gewoon om de boom heen leggen!
De fotodatabase
Nu is er genoeg ruimte op de server om alle foto's op de site te plaatsen. Omdat de 'gewone' site wat meer journalistiek vormgegeven gaat worden en wat verder weggaat van een pure rij foto's is er voor alle foto's een aparte doorzoekbare database gekomen.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan en alle foto's te bekijken van deze sessie.

En natuurlijk kunt u ook doorklikken naar de site van het museum zelf.