De Stichting v/h RTM tijdens de open monumentendagen.
De open monumentendag is een Nationaal evenement georganiseerd door de Stichting Open Monumentendag, welke ook een iegen website heeft op
www.openmonumentendag.nl.
Doel van de Stichting is de bevolking de musea in te trekken en ook momumenten die normaal gesloten zijn voor het publiek te openen. Volgens de Stichting Open Monumentendag trekt dit jaarlijks zo'n 800.000 bezoekers.
Ook voor de Stchting v/h RTM was dit een mooi excuus om met een speciale rijdag te komen, en voor mij een excuus om eens langs te gaan fotograferen. Ik had het Sperwerstel nog niet rijdend gezien, dus dat was ook een reden.
Ik was het vorig jaar ook al bij de RTM geweest, maar de baanverlenging (Je mag het geen keerlus noemen volgens de Stichting v/h RTM) was nog niet af.
Het weerbericht was niet erg positief, en toen ik in de trein bij Haarlem al een flinke plensbui tegenkwam kreeg ik wat lood in mijn schoenen.
Gelukkig zijn de Zuid-Zuidhollanders daar in Ouddorp een stuk eigenwijzer dan de diverse weermannen dus was het gewoon prachtweer. Vraag mij niet hoe ze dat doen daar, geen idee.
Dit is de MD1805 "Meeuw" op de baanverlenging, die op zich wel een handig idee is.
Het vreemde is namelijk dat de perrons in de punt de andere kant op staan dan de baan naar Port Zeelande die over de brouwersdam loopt.
Dit is nu dankzij de baanverlenging opgelost, alle treinen gaan richting het Bezoekerscentrum, nemen daar de bocht en gaan langs de remise de baan op over de brouwersdam naar Port Zeelande.
Het scheelt een keer extra steken of omlopen en komt de treindienst wel ten goede, en het verlengt de rijduur iets tot een niveau wat de gemiddelde tourist als prettig ervaart.
Leuk bijeffect is dat de baanverlenging door een bosrijk gebied loopt, dus dat geeft weer wat extra charme aan de rit.
Deze foto is op het puntje van de boog genomen vanaf een paadje wat over het gebied loopt.
Deze foto toont het Sperwerstel op de brouwersdam. De geschiedenis van dit stel is merkwaardig, de beide stuurstandrijtuigen zijn in feite gewone trams die tweedehands, maar redelijk nieuw uit Duitsland waren overgenomen.
Omdat de RTM nooit electrisch heeft gereden moest er een andere oplossing gekozen worden om de rijtuigen te laten rijden. Daarom heeft men destijds op het chassis van een oudere wagen de middelste bak van het tramstel gebouwd, en deze herbergt een dieselgenerator.
De generatorwagen heeft zelf geen aangedreven assen, dat doen de electromotoren van de ex-tramstellen dus.
Na het beindigen van de tramdiensten op Voorne Putten is het tramstel verkocht naar de Zillertalbahn in Oostenrijk en omgespoord naar een spoorbreedte van 760 mm en heeft daar een poos gereden.
Nadat de Zillertalbahn het stel niet meer nodig had, men had intussen moderner materieel aangeschaft, is het stel weer teruggekocht door de Stichting Tramstel Sperwer en weer teruggespoord naar de spoorbreedte van 1067 mm.
En aldaar vormt het een mooi bewijs van een voormalig trambedrijf wat in plaats van opgeven, zoals de rest van de locale tramwegen in Nederland, door bleef vechten in moderniseren met de beperkte middelen die ze had.
Uiteraard heeft de Stichting ook een drietal stoomlocs waarvan de meeste al voorzien zijn van een nagelnieuwe ketel, en er een nog in restauratie is.
Op het ogenblik staan er vier, maar de vierde is te gast omdat het Nederlands Spoorwegmuseum (Waar de loc vandaan komt) aan het verbouwen is en op het brilliante idee kwam dat het een stuk goedkoper was om de collectie bij de diverse museumbedrijven onder te brengen dan zelf de stalling te regelen.
Nadat de Stichting tot de conclusie was gekomen dat de oude ketels niet lang meer door de keuring zouden komen heeft men besloten om voor alle drie haar eigen stoomlocs nieuwe ketels te bestellen.
Men heeft met behulp van een aantal sponsors in een keer de deal kunnen maken, en is zo verzekerd van stoomtractie voor de eerste dertig jaar.
Aan een van de stoomlocs werd nog gewerkt achter in de werkplaats, de nieuwe ketel zat er al op en men was bezig de appendages en leidingen weer te plaatsen.
Het machinistenhuis stond er nog naast, dus dat was een mooi voorbeeld van een open monument op open monumentendag!
Een overzicht over het remiseterrein met de remise en het peron waarvan de treinen (of moet ik trams zeggen?) vertrekken.
Het spoor op de voorgrond gaat links naar Port Zeelande, en de treinen vertrekken vanaf het perron aan de achterzijde naar de baanverlenging om daar te keren en vervolgens via het spoor op de voorgrond over de brouwersdam naar Port Zeelande te gaan.
Op de voorgrond is de loc "Puttershoek" te zien welke feitelijk een verbouwde oersik is op een smaller spoor.
Op het eerste oog lijkt hij er weinig op, maar kijk maar eens bij de foto's van de MBS, waar een dergelijke sik bewaard is gebleven en let maar eens op de bouw van het frame, welke een beetje wiegvormig is.
Dan zie je zo de overeenkomsten.
Vroeger had de RTM meerdere van dergelijke locs, maar helaas is alleen deze bewaard gebleven.
De locs werden vroeger ingezet voor rangeertaken en kleine goederentreinen.
Dit is het spoor bij het uiterst Oostelijk punt van de baanverlenging.
Al het spoor van de Stichting v/h RTM ligt in een zandbedding. Dit is niet alleen goedkoper, immers zand zat in de regio, maar ook geheel conform het verleden, de oude RTM legde ook alles in het zand neer.
Gezien het feit dat bij de RTM het materieel een stuk lichter was dan het grote spul kon men ook volstaan met een dergelijke onderbouw.
Bij deze bocht had men het zand afgedekt met een laag schelpen, ik weet niet of dat vroeger ook gebeurde, maar het helpt wel enorm tegen onbedoelde plantengroei, het dekt het zand wat af zodat er minder gauw wat kan groeien.
En aangezien de schelpen een bepaalde hoeveelhied zout bevatten zullen de meeste planten ook hiet niet kunnen groeien, die kunnen niet tegen een zoute grond.
Het spoor zelf is gewoon tweedehands normaalspoor, waarbij de rails wat dichter tegen het midden aanzitten om de spoorbreedte smaller te krijgen.
Gewijzigde bereikbaarheid via OV
In tegenstelling tot wat in het fotobericht van vorig jaar is gezegd rijdt er nu geen bus rechtstreeks meer van Spijkenisse naar de Punt. Er moet vanaf Spijkenisse worden gekozen voor Connexxion bus 101, en er moet in Hellevoetssluis worden overgestapt op bus 104.
Let, als je in de bus zit op weg naar de Punt op een zichtbaar stukje spoor in het landschap, dat is de baanverlenging. Druk dan op de stop knop en de bus zal stoppen op de juiste halte.
Gebruik www.9292ov.nl om de reis te plannen.
De fotodatabase