De locloods annex werkplaats te Goes. Dit gebouw werd al gebruikt door de oorspronkelijk exploitant van de spoorlijn, de 'Spoorwegmaatschappij Zuid Beveland'. Hier vinden alle werkzaamheden aan het materieel plaats.
|
De goederenloods uit Middelburg, die in stukken naar Goes is gekomen en een onderdeel is van het Masterplan. De loods zelf is ingericht als een restaurant en is zeer gezellig.
|
Dit zijn het seinhuis en een origineel electriciteitshuisje, beide onderdeel van het masterplan.
|
En dit is het perron voor de treinen naar Hoedekenslerke. Het ligt een beetje onhandig langs de zijkant van het terrein zodat de locs en wagons een paar keer moeten steken om erop te komen. Hier komt later het grote station van de SGB.
|
Loc 1 in de locloods. Hier begon het allemaal mee in 1971. Tegenwoordig wacht de loc op een restauratie.
|
Loc 2, gebouwd door Krupp in 1924. Dergelijke locs werden in behoorlijk grote aantallen gebouwd voor bedrijven, en er zijn er best nog wel aan aantal overgebleven. Dit exemplaar is prachtig gerestaureerd en ziet er zeer goed uit.
|
Loc nummer 3, gebouwd in 1928 door het Belgische 'La Meuse'. Een typisch La Meuse ontwerp, de machines hadden iets eigens zoals het lage dak, vierkante ramen en compacte uiterlijk. Ook stonde ze bekend als zeer robuust.
|
Loc nummer 4 is een Amerikaans ontwerp, gebouwd in 1943 voor de oorlogsinspanning. De geallieerde krachten realiseerden zich dat waarschijnlijk de meeste locomotieven van de diverse spoorwegmaatschappijen ofwel onklaar, ofwel weg waren.
Vandaar dat zowel in Engeland als in Amerika een groot aantal 'Oorlogslocs' zijn gebouwd voor dit doel.
|
Loc nummer 5, ook duidelijk een La Meuse machine, wacht nog op de restauratie. In totaal heeft de SGB dus vijf stoomlocs waarvan drie rijvaardig.
|
De SGB heeft twee rijvaardige sikken plus een oersik, dit is een van de rijvaardige sikken. De derde niet rijvaardige sik staat als kllimobject in de speeltuin te Hoedekenskerke.
|
Dit is mijns insziens een van de topstukken, de prachtig gerestaureerd NS 521, gebouwd in 1953 in Engeland. Door de NS aangekocht als rangeermachine en als loc voor kleine goederentreinen op locaalspoorwegen is hij bij de SGB prima in zijn element.
|
Dit blauwe locje uit 1949 is afkomstig van de Hoogovens te Beverwijk.
|
Een verassing is Hoedekenskerke. Iedereen gaat natuurlijk het dorp in of de speeltuin, maar ik ben eens wezen kijken langs de lijn. Vermoeden is dat het station vroeger meer in het dorp lag en wel hier dus. Hier verloochend de lijn zijn locaalspoorkarakter dus echt niet.
|
Het perron te Hoedekenskerke, met een replica perronoverkapping.
|
Bij de ingang van het station in Hoedekenskerke staat de waterwagen die via een pomp de waterkolom voedt. De pomp is ingebouwd in het seinhuis.
|