28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
De tram van het Openluchtmuseum Arnhem
Rond 1993 begon het Openluchtmuseum Arnhem, welke een verzameling originele gebouwen is die het leven in het verleden uitbeelden, te denken aan een manier om het vrij grote opppervlak geschikt te maken voor bezoeken van gehandicapten.

Nu zal elk themapark vrij snel teruggrijpen op het voor de hand liggende, namelijk veldspoor, wat goedkoop is te leggen en waarvan er nog redelijk wat tweedehands te krijgen is, maar na een uitgebreide studie koos men voor een tramtrace.

Tevens nam men de ongebruikelijke stap om een tram nieuw te bouwen, en wel een Arnhemse tram. Een tweedehands Arnhemse tram was namelijk niet mogelijk, alle trams stonden in 1944 in de remise en zijn tegelijk met de remise slachtoffer geworden van het oorlogsgeweld.

Ook van deze remise is een (iets kleinere) replica gemaakt.

Men heeft gekozen voor een ringvormig trace welke het terrein bijna aan de rand omcirceld. Men heeft vrij veel moeite moeten doen om de tram een plaatsje te geven en daardoor loopt de tram vrijwel door het geheel heen, wat wegens gebrek aan vrije ruimte het fotograferen een beetje bemoeilijkt.

Omdat slechts een kant op gereden word moeten de trams af en toe gekeerd worden, dit om eenzijdige slijtage te voorkomen, en hiervoor is er een keerdriehoek aangelegd.

De vele scherpe bochten die door de keuze van het trace onontkoombaar zijn zorgen ervoor dat de trams veel 'Spoorkruip' geven, dat is het piepen in bochten. Daardoor hoor je de trams wel makkelijk aankomen hetgeen de veiligheid bevorderd.

De replica tram is aangevuld met een paar andere museumtrams en zo is men in staat om rond te rijden in een strakke dienstregeling, in de middag om de vijf minuten een tram.

De snelheid van de trams is laag omdat veel spoor in de bestrating ligt , zo'n 10-15 KM/h.

Bereikbaarheid is prima, trolleybuslijn 3 rijdt regelmatig en betrouwbaar en de entree is elf euro vijftig terwijl een tramdagkaart een enkele euro is.
Foto's van de tram.
En hier staat de RETM 320, afkomstig uit Rotterdam, klaar voor vertrek bij perron A, dat is het perron wat je als eerste ziet vlak nadat je binnen bent gekomen. De lijn is enkelsporig, en om gedoe met kruisen te voorkomen rijden alle trams een richting op, tegen de klok in.
Hier staat de replica GTA 76 voor perron B, en op de voorgrond een van de hoofdmotivaties van het aanleggen van deze tramlijn, invalidenvervoer.

Overigens is niet alles nieuw, de tram staat op een paar oude draaistellen (trucks genoemd) uit een Rotterdamse tram. De draaistellen zijn wel helemaal gereviseerd, dus kunnen nog jaren mee.
Hier staat tram 274, afkomstig uit Den Haag, in de remise.
En hier staat RETM 536, afkomstig uit Rotterdam, voor de remise. Vandaag had hij geen dienst.
Een van de modernere trams van het OMA, de eveneens uit Rotterdam afkomstige gelede 631, staat klaar om passagiers te gaan vervoeren over de lijn.
Dit geeft een goed beeld hoe de tramlijn is aangelegd. Veel spoor in bestrating tussen de huisjes door. Ook gelijk de reden voor de relatief lage snelheid.
Toch geeft dit exact de sfeer weer van de vele interlocale tramlijnen die ons land geteld heeft.
Dit is de keerdriehoek. Wordt gebruikt om de trams te keren tegen eenzijdige slijtage, want het traject loopt in een ronding.
Deze foto geeft een goede indruk van de sfeer, veel bos en ander groen waardoorheen de tram zich een weg baant.
Hier stopt de tram bij perron D, vlak bij de op stoom draaiende melkfabriek.
De remise voor alle trams. Tevens is er een kleine werkplaats zodat de trams kunnen worden onderhouden en nieuwe aanwinsten kunnen worden gerestaureerd.
De fotodatabase
Uiteraard zijn er meer foto's van dit trambedrijf (43 in totaal!) en voor de liefhebbers zijn ze allemaal geplaatst in de fotodatabase.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan en alle foto's te bekijken van deze sessie.

En natuurlijk kunt u ook doorklikken naar de site van het Openluchtmuseum zelf.