28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
De Stichting Rijssens Leemspoor
Na een week van miserabel weer waarin ik meerdere keren mijn vingers heb gekruist dat het in ieder geval op zaterdag mooi weer was kwam de voorspelling van de weermannen uit. Mooi weer op zaterdag en een mooie dag om de SRL te kunnen bijvoegen op mijn site.

De SRL is gevestigd in Rijssen en is een smalspoorlijn in de bossen ten zuiden van het dorp. De helft van het geplande traject kan intussen worden bereden, en de andere helft is bijna klaar, op een paar spoornageltjes na.

Op de dag dat ik er was werd er nog gewerkt aan het eindpunt van de lijn, men was bezig een wachthuisje aan het opbouwen, welke voor de aankomst bij het leemspoor dienst heeft gedaan als bushalte.

Het is de bedoeling dat dit eindpunt later het beginpunt wordt, dit in verband met de goede parkeermogelijkheden en dat men hier de kaartjes gaat verkopen in een speciale kaartjeswagon, welke aan het eind van de rijdag weer vandaalbestendig kan worden opgeborgen in de loods.

De sfeer bij de SRL is zeer goed, een gezellige groep van zo'n 15 man/vrouw welke graag over alles en verteld over het wel en wee van hun hobby.

De remise zelf is een volledige replica van een origineel, en men heeft kosten nog moeite gespaard om deze dan ook zo exact na te bouwen. Men heeft bij de bouw de verleiding weerstaan om moderne bouwtechnieken te gebruiken zodat het geheel een authentieke sfeer uitademt.

Het museum is een herrinnering aan het verleden van Rijssen, waarbij het smalspoor werd gebruikt voor de aanvoer van klei voor de baksteenfabrieken aldaar.

Het museum is te bereiken met het openbaar vervoer, vanuit station Rijssen met een vriendelijke buurtbus 98, welke niet op zondag rijdt. Eventueel is het te lopen vanaf het station, het is iets meer dan 5 kilometer.

Retourkaartje is twee euro, kinderen onder de twee jaar gratis.
Impressies van de Stichting Rijssens Leemspoor
Dit is het treintje waar men normaliter mee rijdt. De loc is en gezellig rokende Diema diesel uit 1953 en de wagonnetjes zijn afkomstig van de Flevohof, omdat de volgende eigenaar van het park (Six Flags) het treintje blijkbaar niet meer in het concept vonden passen.

Wat logisch is, want de SRL heeft ook geen achtbaan.
Omdat er vaak onderweg moet worden gewerkt en het handig is dat er stroom aanwezig is heeft men deze generatorwagen gebouwd welke stroom en perslucht kan leveren.
Dit is de stookloc "Maaike" van de SRL. Een loc met een vreemde geschiedeins, begonnen als vuurloze loc, later omgebouwd tot stoomloc door Kees Neve. De ketel is nieuw en een enkele keer gebruikt om proef te stomen.

Helaas is het project niet helemaal afgemaakt en missen er vrij veel appendages die nu door de SRL geplaatst worden. Het zal wel nog even duren voordat ie gaat rijden, maar het gaat lukken, dat weten ze zeker!
Een persluchtloc welke veelal in de mijnen werd gebruikt. Zo heb je geen explosiegevaar. Bizarre is dat de loc onder een behoorlijk hoge druk werkt, wel zo'n slordige 120 bar ! Er zijn er vrij veel gebouwd, maar de meeste staan nog in de mijnen, onder water.
Dit is de Diema loc plus machinist aan het tijdelijke eindpunt van de lijn. De wissels worden er letterlijk met de hand omgezet, bij gebrek aan wisselstellers gaat er een halve klinker tussen de tongen.

Wie nog een paar wisselstellers kan missen mag contact met de SRL opnemen.
Dit is een plaatje van het deel van het traject in het bos wat nog in aanleg is.
En dit is het eindpunt van de lijn, en wordt het beginpunt. Men was in de eerste instantie hier begonnen met aanleggen, maar men kon het vrij snel voorelkaar krijgen om de loods te laten bouwen, en toen is men vanaf de andere kant begonnen.
Dit is de loods, met ervoor de replica van een officiersrijtuig. Ervoor de draaischijf. Het valt op hoe mooi alles is afgewerkt hier.
De specialiteit van de SRL, naar mijn weten de enige in Nederland, een segmentdraaischijf. Deze is gebouwd omdat men hier te weinig ruimte had voor een kopspoor. Hij wordt met de hand bewogen, men steekt er een boom in en draait de loc zo naar het omloopspoor.
Ook dit is een bijzonder wissel, een sleepwissel. Eigenlijk gebouwd als een snelle oplossing, maar vroeger werden meer wissels zo gemaakt. De reden waarom men het vroeger zo deed was dat als het spoor licht was en de treinen zwaar ware men de wielen met twee flenzen uitrustte, een aan de buitenkant en een aan de binnenkant. Daarom moesten de wissels ook zo worden gebouwd.
De fotodatabase
Uiteraard zijn er meer foto's van al dit moois (54 in totaal!) en voor de liefhebbers zijn ze allemaal geplaatst in de fotodatabase.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan en alle foto's te bekijken van deze sessie.

En natuurlijk kunt u ook doorklikken naar de site van de SRL zelf.