28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
125 jaar stoomtram bij de SHM.
Bijzonder feit dit jaar is dat 125 jaar geleden de eerste stoomtram ging rijden, om exact te zijn tussen Den Haag en Scheveningen.

Als hoeder voor alles wat met stoomtrams te maken heeft de Stoomtram Hoorn-Medemblik natuurlijk geen andere keus dan om hierbij stil te staan en stevig uit te pakken.

En dat hebben ze gedaan. Een festijn van maar liefst vier dagen lang, met een zeer fraaie tentoonstelling en diverse exponaten uit de geschiedenis van de stoomtram. Buiten een hele hoop gasten uit Nederland was er ook een stoomtramstel uit Oostenrijk te gast, een typische tramloc met twee korte maar schattige rijtuigjes.

Omdat je als spoorwegfotograaf zoiets gewoon niet voorbij kan laten gaan had ik twee van de vier dagen gepland voor een fotobezoek.

De eerste dag, vrijdag, was niet zo'n fraaie dag met wat regen. Om de misere compleet te maken ging het met de loc uit Oostenrijk een beetje fout. Vlak na Hoorn liep de compressor vast en moest de loc blijven staan. De compressor is ter plekke losgesneden (Die werd via een ketting vanuit de as aangedreven) en men kwam tot de conclusie dat het remvermogen van de loc voldoende was om de twee andere dagen te kunnen rijden.

Mooi voordeel was wel dat de trein op een mooi stukje strandde zodat ik voldoende de kans had een paar mooie plaatjes te schieten.

De tweede dag was het weer uitstekend en dus zijn de plaatjes wat zonniger.

Ondanks het feit dat de dagen voorbij zijn kan ik toch iedereen aanraden om eens langs te gaan bij de SHM. Het geheel is prima te bereiken per trein en de collectie historisch materieel is indrukwekkend.
Impressies van het festijn.
Ook te gast is de loc die normaal bij de SVM staat, de loc 13 Silvolde van de GTM. De GTM was een fusie van een aantal trambedrijven uit Gelderland welk allemaal op een spoorbreedte van 750 mm reden, smalspoor dus. Er zijn toch wel een aantal voertuigen bewaard gebelven van deze maatschappij, waaronder twee locs en een aantal rijtuigen. Een van die rijtuigen, de ZE AB6, rijdt tegenwoordig bij de SHM, zij het op normaalsporige draaistellen.
Niet direct een spoorvoertuig, maar wel een leuk bakkie. De GTM was zo handig om de autobusconcurrentie voor te blijven en zelf met bussen te gaan rijden.
Dit is een zijopname van de loc uit Oostenrijk, en onmiddelijk valt op hoe kort de asstand is. De oorzaak hiervoor is natuurlijk het feit dat een tramloc scherpe bochten moet kunnen nemen. De loc plus rijtuigen zelf zijn eigendom van het Tramway Museum Mariazell, en hebben oorspronkeleijk gereden in Salzburg. Een deel van de stamlijn is overigens nog in gebruik met elektrische tractie.
Nog een andere foto van de loc uit Mariazell. Opvallend is de breedte van de machine, vooral in vergelijking met bijvoorbeeld loc 18 van de SHM. Daardoor heeft de bemanning op de loc wel een ruime werkplek, je kan er echt makkelijk in rondlopen.
Ook dit soort leuke combinaties reden er rond, een goederentram met aan kop loc 18. Het is best een interessant gezicht om een dergelijk kleine loc voor een lange trein te zien.
Ook deze combinatie is erg aannemelijk, er hebben in Nederland vrij veel van dit soort trammetjes rondgereden. Ik heb deze ertussen gedaan omdat ik dit een erg mooie foto vind.
Dit is een voorbeeld van hoe de SHM met haar doelstellingen omgaat. Het gaat dus niet zuiver om de treintjes maar om het geheel, en aangezien men daar vrij consquent in is heeft men hier zelfs een portret opgehangen van Koningin Wilhelmina. Overigens, het hele station Wognum is authentiek ingericht.
Ook dit is een bijzonder geval, een wissel met scharnierende tongen. Deze waren eens heel gewoon bij trambedrijven, maar zijn nu zeldzaam. Vorig jaar kon iemand mij vertellen dat deze van de WSM (Westlandse Stoomtram Maatschappij) afkomstig waren. Kijk in de fotodatabase naar meer foto's van onder andere het scharnier.
En dit is volgens mij de oudste bewaard gebleven tramloc van Nederland, een Merryweather loc. Ondanks het feit dat deze firma een van de eerste was die bruikbare tramlocs kon maken is de firma Merryweather meer bekend van de diverse modellen brandspuiten die ze ook maakten. Deze machine is gelijk aan de locs die tussen Den Haag en Scheveningen reden, maar is afkomstig van de Rijnlandsche Stoomtramweg-Maatschappij die is opgericht in 1880, en de lijn Oegstgeest-Katwijk aan Zee bezat. In 1909 is de lijn overgenomen door de NZHTM.
De fotodatabase
Uiteraard zijn er meer foto's van al dit moois (69 in totaal!) en voor de liefhebbers zijn ze allemaal geplaatst in de fotodatabase.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan en alle foto's te bekijken van deze sessie.

Klik hier om naar de site van de Museumstramway Mariazell te gaan.

En natuurlijk kunt u hier ook doorklikken naar de site van de SHM.