28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
De Electrische Museumtramlijn Amsterdam
Aan de zuidzijde van Amsterdam ligt de Electrische Museumtramlijn Amsterdam, welke de dienst onderhoudt van het Haarlemmermeerstation naar Bovenkerk.

Dit traject is een restant van de Haarlemmermeerlijnen welke eens de Haarlemmermeer doorkruisden. Vlak na de oorlog is het reizigersvervoer al beeindigd, en het goederenvervoer kon zich tot in de jaren zeventig handhaven. Het laatste vervoer op deze lijn was bij de aanleg van de schiphollijn, omdat deze in het begin een eilandbedrijf was.

Daarna zijn de lijnen van Amsterdam naar Uithoorn en Aalsmeer vrij snel afgebroken, en het enige dat rest van dit net is dus het traject van de EMA.

Grappig detail is dat deze lijnen oorspronkelijk de thuisbasis waren van de NS serie 7700, waarvan er nog eentje overgebleven is bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik.

De locomotieven zijn destijds speciaal voor de haarlemmermeerlijnen aangeschaft, maar zijn later ook op andere voormalige tramlijnen terechtgekomen.

De EMA is vanaf 1977 al bezig op deze lijn, en heeft langzaam maar zeker de lijn tot Bovenkerk weer in gebruik genomen als tramlijn. Zo hier en daar verraadt de bovenbouw nog dat dit een spoorlijn was, je ziet soms nog de originele rails liggen, maar omdat vooral de bielzen erg slecht zijn wordt de bovenbouw geleidelijk vernieuwd.

Op het Haarlemmermeerstation na, welke gebruikt wordt door de EMA, zijn alle stations in particuliere handen en stopt de tram niet meer direct aan de oude perrons.

De EMA is prima te bereiken met tramlijn 16 vanaf het centraal station.

De rit zelf is de moeite waard, en gaat gedeeltelijk via het Amsterdamse Bos. Op het Haarlemmermeerstation is een keerlus, bij Bovenkerk wordt er gedriehoekt.

Jammer dat een groot gedeelte van het Haarlemmermeerstation is volgebouwd met allerlei intussen bijna vergane bedrijfspanden, het maakt het eerste deel van de rit er niet mooier op.

Toch maakt de collectie materieel, welke zich in een prima staat bevindt, een hoop goed. Affijn, oordeel zelf naar aanleiding van de foto's en kom ook een keer langs bij de EMA. Voor de prijs van een dagkaart hoeft u het niet te laten, deze is vijf euro.
Impressies van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam
Het uitgangspunt is het Haarlemmermeerstation, welke zich in een prachtige gerestaureerde staat bevindt. Dit gebouw is tevens de thuisbasis van de EMA, en uiteraard is er ook een souvenirwinkeltje. Voor de inwendige mens is er aan de andere kant van het station een terrasje met keurige bediening. Dat maakt een dagje uit compleet!
Dit is de vertrekplaats van achter gezien, en ziet er keurig uit.
Lopen wij wat verder naar achter dan krijgen we helaas dit soort dingen te zien. Veel golfplaat en roest. Zonde van het geheel, waar eens een prachtig station lag zit nu een zwart gat in het bestemmingsplan. Gelukkig is het maar een klein stukje...
Zicht over de remise van het museum. Hier staan de trams netjes droog buiten de werktijden.
De trots van de EMA, het zopas volledig gerestaureerde tramstel uit de Oostenrijkse stad Graz.
En dit is het stel in Bovenkerk, vlak na het driehoeken. De groene tram kleurt prachtig met het groen van Bovenkerk.
En hier staat een authetiek Amsterdams tramstel te wachten bij een overweg. Enkele overwegen zijn voorzien van automatische knipperlicht installaties of zelfs bomen, maar meestal moet er gevlagd worden.
En dit is de conducteur met de vlag om het wegverkeer tot stoppen te brengen. Op de eerste rit die ik maakte reed een kennelijk haastige automobilist de vlagger bijna van zijn sokken. (Het nummer was wel genoteerd overigens....). Was nog wel een heel dure wagen (Mercedes oid). Blijkbaar hebben mensen wel het geld om een dergelijke wagen te kopen, maar daarna geen stuiver fatsoen meer over.
Bij elke stoppplaats stonden dergelijke bordjes, zag er heel erg authentiek uit zo.
Een foto van het station van Amstelveen, en ondanks het feit dat het en andere bestemming had is het toch vrij origineel bewaard gebleven.
En we sluiten deze reeks af met een trammetje in het groen, vooraal op het zuidelijke deel ziet de lijn er erg mooi uit.
De fotodatabase
Nu is er genoeg ruimte op de server om alle foto's op de site te plaatsen. Omdat de 'gewone' site wat meer journalistiek vormgegeven gaat worden en wat verder weggaat van een pure rij foto's is er voor alle foto's een aparte doorzoekbare database gekomen.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan en alle foto's te bekijken van deze sessie.

En natuurlijk kunt u ook doorklikken naar de site van de museumtram zelf.