28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
De Gelderse Smalspoor Stichting te Erlecom
Op het randje van Nederland bijna, ten oosten van Nijmegen ligt het plaatsje Erlecom. Dat is tevens de plaats waar de Gelderse Smalspoor Stichting neergestreken is, gebruikmakend van de gastvrijheid van de baksteenfabriek aldaar.

De GSS heeft zich gespecialiseerd in het industrieel smalspoor en heeft een aardige collectie opgebouwd. Zoals de andere stichtingen die zich met industrieel smalspoor bezighouden is het een kleine maar gezellige groep.

Dergelijke musea hebben altijd een bepaalde charme, alles is kleiner en het is vaak wat informeler en dat blijkt duidelijk als je de mensen aanspreekt, men verteld graag en uitgebreid over van alles en nog wat.

Helaas is een deel van de spoorweg waarop men reed ten offer gevallen aan een zandafgraving, dus de lijn is wat kort om het maar zo te zeggen, maar wat er te zien is is voor de liefhebbers de moeite waard, het is een compleet museum met zelfs een leuk terrasje.

Bereikbaarheid per openbaar vervoer is goed, vanaf Nijmegen bus 80 nemen en uitstappen in Erlecom bij de halte steenfabriek, die vlak bij het begin van het dorp ligt. (Het dorp na Ooij dus.)

Vanaf daar de dijk op (Nee niet het dorp in dus zoals ik deed..) en de derde poort van de steenfabriek nemen.

Dagkaartje was op hemelvaartsdag 2 euro, dus dat doet ook verder geen pijn.
Impressies van de Gelderse Smalspoor Stichting.
Na binnenkomst ziet u gelijk de werkplaats alwaar er driftig gesleuteld wordt aan de loks. Enthousiaste medewerkers kunnen u alles vertellen over het wel en wee van de locs zelf.
Een foto van de baksteenfabriek zelf alwaar de GSS te gast is. Ook een mooi behouden gebleven gebouw in de oorspronkelijke functie.
Dit is een bijzonder voertuig, een Hawe tuinderswagen. De firma Hawe heeft zich gespecialiseerd in logistieke oplossingen voor tuinders en bestaat nog steeds, alhoewel ze dit voertuig niet meer maken. Eigenlijk is dit een supersimpele oplossing van een set accu's, een lader en een tweetraps weerstandsbesturing van de electromotor. Het ding schijnt nog verdomd sterk te zijn ook!
Het starten van een dieselloc is altijd weer een feest. Deze moet even aangeslingerd worden en geeft dan acte de presence meet een volwassen rookgordijn. Eenmaal warm valt het overigens enorm mee...
Dit vond ik zelf een heel erg mooie loc, hij staat zo mooi in de verf. Grappig detail is dat het oorspronkelijk een Windhoff is geweest waar men later een Moes aandrijving en wielen in heeft gebouwd. Je kan ook zien dat het frame eigenlijk is genouwd voor 60 cm spoor, de wielen steken een beetje uit.
Een loc met een zwaailicht, waarschijnlijk een aanbeveling van de arbeidsinspectie?
De personenwagons van de GSS.
Een treintje in het gras. Ondanks dat het enige moeite kost om dergelijk plaatjes te schieten lukt het wel.
De binnenkomst bij het station met de bergen zand op de achtergrond.
Het hele terrein is ruim voorzien van uitleg, de meeste loks zijn keurig voorzien van een informatiebordje, en hoekjes zoals deze zijn ook aanwezig.
Bij de ingang staan deze kiepkarren op de dijk.
De fotodatabase
Uiteraard zijn er meer foto's van al dit moois (68 in totaal!) en voor de liefhebbers zijn ze allemaal geplaatst in de fotodatabase.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan en alle foto's te bekijken van deze sessie.

En natuurlijk kunt u ook doorklikken naar de site van de GSS zelf.