28 maart 2004
Bezoek SRL
te Rijssen
Personenwagons
In den beginne......Begon alles hiermee. In Sachsen reden de eerste treintjes met dergelijk piepklein materieel, langer of breder durfden ze nog niet op het smalle spoortje met de scherpe bochten.
Dit zijn modelletjes van Technomodell, waar ik verder weinig aan gewijzigd heb, behalve de koppelingen.

Als vrij snel ontdekte men in Sachsen het gemak van draaistellen en de bijbehorende mogelijkheid om wagons langer te maken. Toch zijn deze wagons nog conventioneel smal, men had weinig ervaring met rijtuigen op het smalle 75 cm spoor.
Dit model komt van Technodell uit Dresden en is afkomstig van de productie voor de val van de muur, de wielen zijn al vervanger door exemplaren die wel rond zijn, en de wagon is behandeld met matte lak daar het gebruikte kunststof een vreemde glans heeft.

Rond 1910 kwamen deze rijtuigen op het spoor. Ze waren breed, comfortabel en ruim van opzet en mede daardoor waren vele smalspoorlijnen een succes in Sachsen.

Menig smalspoorlijn vervoerde grotere hoeveelheden mensen dan de gemiddelde normaalspoorlijn in Duitsland.

Dit model komt van Technodell uit Dresden en is afkomstig van de productie na de val van de muur, waarbij de wielen beter zijn en het gebruikte kuststof mat van kleur.

Dit is een modelletje van een 4 assige bagagewagen bijbehorend bij de personenwagon hierboven. Deze wagon is handgebouwd van styreen op twee N spoor draaistelletjes.
Dit is een mooi voorbeeld dat smalspoor ook heel goedkoop kan, bijelkaar heeft het enkele euro's gekocht.

Dit is een bagagewagen uit de series die voor de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft rond 1930 is gebouwd. De Sachsische Staatsspoorwegen waren overgegaan in de DRG en daarmee kwam de DRG in het bezit van de smalspoorbanen. Deze series wagens worden ook wel einheitswagens genoemd.
Deze series wagens waren zondermeer de grootste wagens die op 75 cm spoor hebben gereden.

En dit is een voorbeeld van een 2 assige bagagewagen, uit de begintijd van de Saksische Smalspoorwegen. Zoals gebruikelijk bij het materieel uit het beging was het smal en klein, met had weinig ervaring met de stabiliteit van dergelijk materieel op het smalle 75cm spoor.
Een aantal van dergelijke bagagewagens heeft het nog vrij lang uitgehouden in werktreinen en er zijn er nu nog een aantal behouden.

Dit is een postwagen welke is gebouwd uit een gewone goederenwagon. Deze heeft niet in Saksen rondgereden, en is daardoor ook niet geheel prototypisch, maar in het Noorden van Duistland hebben wel dergelijk wagons rondgereden.
Wat ik zo mooi aan dit ontwerp vond was dat het platform zo breed was dat er vaak dingen op het platform zelf vervoerd werden.

En dit is een voorbeeld van een 4 assige personenwagon, uit een van de laatste series van voor de tweede wereldoorlog. Ze zijn groot en vergeleken met de kleine wagentjes uit de beginperiode en erg modern. Deze wagens staan voor het maximum wat uit de smalle spoorbreedte te halen is en doen niet onder voor normaalspoorwagen uit die periode.
De Locaalspoor fotodatabase
Nu is er genoeg ruimte op de server om alle foto's op de site te plaatsen. Omdat de 'gewone' site wat meer journalistiek vormgegeven gaat worden en wat verder weggaat van een pure rij foto's is er voor alle foto's een aparte doorzoekbare database gekomen.

Klik op deze regel om naar de fotodatabase te gaan.