ROCO'S DR 99 4652
Vroeger, en dan bedoel ik de tijd dat uw spoorwegfotograaf nog een halfkleinbeeldcameraatje had, en toen de benzine nog betaalbaar was, maakte de Firma Roco uit Oostenrijk smalspoormodelletjes.
In de loop der jaren is dit smalspoorassortiment steeds meer uitgedund en ondergesneeuwd. Ook wat de interesse bij de modelspoorders betreft.
Toen Roco besloot te verhuizen naar een nieuw pand (Kijk even op www.roco.co.at) hebben ze gelijk het voornemen gemaakt het smalspoorassortinent weer op te pakken en uit te breiden.
Vele mallen werden herzien, het kleine stoomlocje kreeg een volledig drijfwerk, en er zijn zelfs nieuwe modellen op de markt gebracht.
Waarvan deze loc dus de eerste is.
Nu weet ik dat de andere smalpoorlocjes van Roco wat aan de harde kant rijden, en toen de vriendelijke winkelier voorstelde om het locje even te demonstreren had ik zoiets van "Laat maar, ik trap er toch een andere aandrijving plus mashima motor in.... ".
Buiten het feit dat ik de aardige middenstander de kans heb ontnomen het lokje rijdend te zien bleek dit bij thuiskomst dus niet nodig te zijn, het lokje loopt als een zonnetje en heeft een behoorlijk goede motor, vliegwiel en een hoge vertraging (veel tandwieltjes) aan boord en rijdt dus als een zonnetje.
De door mij vereiste schaalsnelheid van 15 km/h haalt ie makkelijk en betrouwbaar.
Omdat ik toch nieuwsgierig was hoe het binnenwerk van de loc eruit zag heb ik hem even opengehad.
Dit was niet superduidelijk in de handleiding, maar is alsvolgt te doen:
-Trek het machinistenhuis recht van de loc af.
-Peuter de afdekplaatjes van de watertanks op de zijkant.
-Draai de twee schroefjes los die daar zitten
En de hele bovenkant komt los en je hebt alles los in je handen. Als je dat doet zie je gelijk dat er nog netjes een stekkertje voor een decoder inzit, een zeldzaamheid bij smalpoorspul, in ieder geval bij mij wel.
En dan de onvermijdelijke minpuntjes, bij mijn exemplaar zaten bij een van de asjes van de tender de wielen te dicht bij elkaar zodat de tender op sommige wissels hobbelde. Dit was snel op te lossen met een extra ringetje van styreen tussen de wieltjes en het busje waarin de twee wielhelften zitten.
Tevens zijn de flensjes wat hoog, elegant was als Roco de RP25 standaard aangehouden had, maar dat hebben ze niet gedaan. Het probleem was snel gefixt overigens omdat de wieltjes van de tender makkelijk in te spannen zijn omdat ze bestaan uit twee helften die bijelkaar worden gehouden door een busje.
Tweede punt zijn de koppelingen, deze zijn niet verend maar wel zijdelings beweegbaar, dus geven problemen bij het rangeren omdat in sommige gevallen de koppeling uitzwenkt en naast die van de wagon komt te zitten.
Gezien de redelijke korte asstand van de loc kan je de koppelingen gewoon vastzetten, vermits de radius van je bogen meer dan 35 cm is, en als je smalspoor rijdt met vrij grote wagons en locs kan je toch niet onder de 35 cm uitkomen, want de grote locs gaan problemen geven. Rij je veldspoor dan is dat een ander verhaal....
En last but not least, de loc is wat plastikerig zwart, maar een laagje matte lak lost dat in een wip op. Wat overigens op de foto nog niet gebeurd is.
Om een lang verhaal kort te maken (Conclusie)
De prijs van dit modelletje ligt rond de 210 euro, dus dat valt enorm mee, zeker in vergelijking tot al mijn andere locs, die een veelvoud daarvan hebben gekost.
De conclusie van dit verhaal is duidelijk, dit is een prachtig model voor een prima prijs met een minimaal aantal zwakke punten welke een beetje modelbouwer zo verholpen heeft.
Kortweg, allemaal naar de winkel rennen en kopen dus.
Ik heb mijn loc bij Huider Modeltreinen gekocht (
Website) gekocht.